グローバル・オープンイノベーションにつき東京都主催イベントで基調講演

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219日に東京都主催「都内中小企業と外国企業とのマッチング商談会」にて基調講演をさせていただきました。講演テーマは「日本企業と外国企業に広がるグローバル・オープン・イノベーションの可能性」です。

参加企業はスタートアップ中心の外国企業と国内の中小企業。外国企業はAI、ロボティクス、IoTなどの分野で技術やノウハウを持ち、各社ユニークなサービスを提供しています。私の講演は「組織内部でのイノベーションを加速し、外部でのイノベーションの活用を広げるため、意図的に知識の流入・流出をすすめる」というオープンイノベーションの考え方を紹介。イベント参加企業NextDrive社の成功事例、AWSやAlexaをはじめとするAmazonのモデルの分析、参加企業の事前調査や会場でのアンケートをおりまぜ、インタラクティブなプレゼンテーションとなりました。参加企業の一社、Magencyのご協力もいただき、Sparkupというリアルタイムコミュニケーションツールを活用させていただきました。

講演後は交流会で日本企業・外国企業の皆様と情報交換をさせていただきました。素晴らしいイベントに参加する機会を提供してくださった東京都産業労働局・戦略政策情報推進本部と運営事務局のパソナの皆様に心より御礼申し上げます。

株式会社CustomerPerspective 代表取締役 紣川 謙 Ken Kasegawa

 

On February 19, I had an opportunity to make a keynote presentation at the matching event sponsored by Tokyo Metropolitan Government. The event targeted Japanese small companies and foreign multinationals, with my presentation themed “Growing Opportunities of Global Open Innovation for Japanese and multinational companies.

Participating companies included multinationals – mostly startups – and Japanese small companies. The multinational startups offer unique services based on technologies and know-how in such areas as AI, robotics, and IoT. My presentation first introduced the concept of Open Innovation, “the use of purposive inflows and outflows of knowledge to accelerate internal innovation, and expand the markets for external use of innovation.” My presentation also covered the successful case study of NextDrive – one of the participating companies – analysis of Amazon’s model with AWS and Alexa, and survey of participating companies and real-time questionnaire, which made the presentation interactive. Magency – another participating company – kindly allowed me to use their realtime communication tool called Sparkup.

A networking event followed the presentation, where I could exchange information with participating companies, both Japanese and multinational. I would like to express my sincere thanks to Tokyo Metropolitan Government, and Pasona who organized the event.

Ken Kasegawa, CustomerPerspective, Inc.